0
 

vux-studerande-490x165

Kursbeskrivningar - Barn och fritid

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Aktivitetsledarskap, 100 poäng

Pedagogik är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde nära knutet till psykologi, sociologi och filosofi och har utvecklat en egen identitet som samhällsvetenskaplig disciplin. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors liv och lärande i olika miljöer och fokuserar mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Pedagogiskt ledarskap inom specifika aktiviteter i samverkan med verksamheter.
  • Verksamhetens organisation, målsättning, verksamhetsform, ledarutbildning och centrala begrepp för aktiviteten.
  • Människors interaktion, gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för lärande och det pedagogiska ledarskapet.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av aktiviteter på ett sätt som är i enlighet med målen för verksamheten.

 

Barns lärande och växande, 100 poäng

Pedagogik är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde nära knutet till psykologi, sociologi och filosofi och har utvecklat en egen identitet som samhällsvetenskaplig disciplin. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors liv och lärande i olika miljöer och fokuserar mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Barns lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang och utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på barn, barndom och fostran har förändrats.
  • Barns olika uppväxtmiljöer och levnadsvillkor och hur samhällsförändringar har påverkat detta.
  • Innebörden och betydelsen av barns interaktion i kamratgrupper samt skapandet av kamratkulturer.
  • Vuxnas betydelse för barns lärande och växande.
  • Hur olika mediekulturer påverkar barns lärande och växande.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, funktionsnedsättningar och fritid påverkar barns levnadsvillkor.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

 

Dansorientering, 100 poäng

Undervisningen i ämnet dansorientering ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i en eller flera dansformer och kunskaper om hur rörelser, rörelsekvaliteter, rum och musik används i dansformen eller dansformerna. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om musik genom träningen i dans.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Färdighetsträning i en eller flera dansformer. Dansformernas estetiska ideal när det gäller rörelser, rörelsekvaliteter, användning av rum och musik samt relationen till meddansare. En eller flera dansformers sociala eller kulturella sammanhang.
  • Olika danstyper, deras kännetecken och kulturella bakgrund. Dans som levande kroppsligt uttryck. Dans och dansande i olika sammanhang med exempel från olika kulturer samt dansens olika funktioner.
  • Dans som uttryck för kulturella värderingar. Dans i relation till synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Kulturella värderingar av dans i olika medier.
  • Begrepp, till exempel stil och vokabulär. Begrepp som används när dans delas in i olika typer och som tillämpas inom de olika dansformerna.


Dramapedagogik, 100 poäng

Ämnet pedagogiskt arbete har sin grund i pedagogik och didaktik med tydligt fokus på lärandets praktik och tar sin utgångspunkt i den pedagogiska yrkesverksamhetens teori och praktik. Det behandlar arbetsuppgifter och yrkesroller samt verksamheternas roll i samhället.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Användning, organisation och uppföljning av dramapedagogiska övningar i pedagogiska sammanhang.
  • Utveckling av fantasi och föreställningsförmåga genom dramapedagogiska övningar.
  • Identiteter och roller i samspel.
  • Olika former av rollspel.
  • Människors samspel i grupp.
  • Drama som konflikthanteringsmetod.

 

Etnicitet och kulturmöten, 100 poäng

Ämnet sociologi behandlar sociala sammanhang och relationen mellan människan och samhället på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Svenska kulturer och kulturmöten i ett globaliserat och mångkulturellt samhälle.
  • Innebörden i begreppen kultur, etnicitet, nationalitet och religion.
  • Migration, dess bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
  • Politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Aktuella företeelser i dagens mångkulturella samhälle och svensk samhällsdebatt om integrations- och segregationsfrågor.

 

Fritids- och idrottskunskap, 100 poäng

Fritids- och idrottskunskap är ett tvärvetenskapligt ämne med grund i fritidsvetenskap och idrottsvetenskap. I ämnet studeras fritid och idrott utifrån individ-, grupp- och samhällsperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fritid som begrepp och fenomen.
  • Fritidens och idrottens betydelse för människors hälsa, lärande och växande.
  • Människors fritidsvanor och fritidsaktiviteter i olika åldrar, och faktorer som påverkar val av dessa.
  • Fritid och idrott för människor med funktionsnedsättningar.
  • Folkhälso-, fritids- och idrottspolitiska mål och deras betydelse för olika verksamheter.
  • Fritids- och friskvårdssektorns samt idrottsrörelsens bakgrund, utveckling, organisation och innehåll ur ett nationellt och internationellt perspektiv.
  • Organisationen av villkor och samhällsstöd för oganisationer, föreningar och folkrörelser.
  • Fritidsverksamheters betydelse för turism i och marknadsföring av en region.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

 

Fritids- och friskvårdsverksamheter, 200 poäng

Ämnet fritids- och friskvårdsverksamheter är tvärvetenskapligt och har sin grund i fritidsvetenskap, hälsovetenskap, ekonomi och pedagogik. Det behandlar arbetsuppgifter och yrkesroller samt fritids- och friskvårdsverksamheternas roll i samhället.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Driftsformer och ekonomi för offentliga, ideella och kommersiella fritids- och friskvårdsverksamheter.
  • Affärsidéer, verksamhetsidéer, mål och planering av verksamheter.
  • Marknadsföring och försäljning av tjänster och varor.
  • Lagar, förordningar och andra riktlinjer som styr fritids- och friskvårdsverksamheter.
  • Bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Vanligt förekommande arbetsuppgifter vid drift och underhåll av fritids- och friskvårdsanläggningar.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering och första hjälpen vid skada och akut sjukdom.
  • Kundbemötande utifrån service och värdskap.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av aktiviteter.
  • Skapande av tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar inom verksamheter.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter.
  • Yrkesroll och ledarskap.

 

Grundläggande vård och omsorg, 100 poäng

Ämnet grundläggande vård och omsorg har sin grund i omvårdnadsvetenskap och medicin. Det behandlar människors behov av vård och omsorg i olika situationer med utgångspunkt i ett etiskt och hälsofrämjande förhållningssätt.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande anatomi och fysiologi.
  • Vanligt förekommande sjukdomar och åtgärder vid dem.
  • Innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
  • Omvårdnadshygien, mikroorganismer, smitta och smittspridning.
  • Användning och hantering av vanligt förekommande läkemedel. Läkemedlens biverkningar.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg.
  • Funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.

 

Hälsopedagogik, 100 poäng


Ämnet hälsa är tvärvetenskapligt och har sin grund i hälsovetenskap, socialmedicin och pedagogik. I ämnet behandlas hälsa och hälsofrämjande arbete utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Ämnet utgår från ett helhetsperspektiv på människan som biologisk, psykisk och social varelse.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter.
  • Olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
  • Innebörden av ett salutogent förhållningssätt.
  • Arbetets, arbetsmiljöns och fritidens påverkan på människors hälsa.
  • Innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa.
  • Frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost, samt droger och stress.
  • Kriser och krishantering.
  • Lagar, mål, andra bestämmelser och överenskommelser för folkhälsoarbete på internationell, nationell och lokal nivå.
  • Metoder för att analysera människors hälsotillstånd.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

 

Idrott och hälsa 2, 100 poäng

I drott, friluftsliv och olika former av motion och rekreation har stor betydelse såväl för enskilda människors hälsa som för folkhälsan. Ämnet idrott och hälsa förvaltar ett kulturellt arv av fysiska aktiviteter och naturupplevelser. Det ger tillfälle att uppleva och förstå betydelsen av rörelseaktiviteter och deras samband med välbefinnande och hälsa. Färdigheter i och kunskaper om rörelseaktiviteter och hur olika livsstilsfaktorer påverkar människors hälsa är grundläggande för att människor ska kunna ta ansvar för sin hälsa.

Undervisningen i kursen ska behandla följande innehåll:

  • Upplevelsebaserade rörelseaktiviteter utomhus, till exempel paddling, klättring, ridning, orientering, friluftsliv och geografiskt betingade aktiviteter som skidåkning.
  • Fysiologiska och psykologiska effekter av träning och fysisk aktivitet.
  • Musik, rytm och dans som inspiration för att utveckla kroppslig förmåga.
  • Hälsobegreppets grunder. Hälsofrämjande arbetssätt samt hur arbetssätten kan dokumenteras.
  • Riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter, till exempel överträning och skador i samband med idrott och motionsaktiviteter.
  • Idrott, dans och motionsaktiviteter som samhällsfenomen och som sociala och kulturella verktyg.
  • Olika kroppsideals påverkan på människor, till exempel ätstörningar och dopning.
  • Miljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter.

 

Kommunikation, 100 poäng

Pedagogik är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde nära knutet till psykologi, sociologi och filosofi och har utvecklat en egen identitet som samhällsvetenskaplig disciplin. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors liv och lärande i olika miljöer och fokuserar mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier.
  • Sociala och kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion och kommunikation.
  • Gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för interaktion och kommunikation.
  • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
  • Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
  • Framväxten av mediekulturer och användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation och information.

 

Kost och hälsa, 100 poäng

Ämnet hälsa är tvärvetenskapligt och har sin grund i hälsovetenskap, socialmedicin och pedagogik. I ämnet behandlas hälsa och hälsofrämjande arbete utifrån ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv. Ämnet utgår från ett helhetsperspektiv på människan som biologisk, psykisk och social varelse.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kostens och måltidens betydelse för hälsa och välbefinnande.
  • Näringslära, livsmedelskvalitet och tillagning.
  • Betydelsen av fysisk aktivitet och vila för människors hälsa.
  • Hygien, smitta och smittspridning.
  • Olika allergier, deras konsekvenser och hur de kan hanteras.
  • Människors behov av specialkoster utifrån medicinska, etniska och etiska skäl och hantering av detta.
  • Kritisk användning av information från olika källor.

 

Lärande och utveckling, 100 poäng

Pedagogik är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde nära knutet till psykologi, sociologi och filosofi och har utvecklat en egen identitet som samhällsvetenskaplig disciplin. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors liv och lärande i olika miljöer och fokuserar mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv.
  • Hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har förändrats.
  • Hur kunskap och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen, institutioner och grupper av människor.
  • Människors olika villkor för lärande och växande och hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.
  • Olika pedagogiska situationers och lärmiljöers påverkan på lärandet.
  • Det sociala sammanhanget och gruppens betydelse för lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

 

Massage 1, 100 poäng

Ämnet massage är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde som har sin grund i naturvetenskap och humanbiologi. Ämnet handlar om hur vår kropp och rörelseapparat påverkas av olika faktorer och hur massage och beröring kan användas både som behandlingsmetod och i hälsofrämjande syfte.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande anatomi och fysiologi med fokus på kroppens rörelseapparat, skelett, leder, muskler och hud.
  • Tillämpad anatomi samt grundläggande muskel- och skelettpalpation.
  • Grundgrepp i massage.
  • Klassisk massage, ansiktsmassage, sittande massage samt taktil massage.
  • Massagens historia, vetenskapliga effekter och teoretiska grund.
  • Spänningsbehandling och hur massage kan frigöra spänningar i stel och spänd muskulatur.
  • Undersökning, behandling och träning i kombination för att skapa helhet i ett hälsofrämjande syfte.
  • Hygien, miljö och arbetsställning vid massage.

 

Människors miljöer, 100 poäng

Pedagogik är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde nära knutet till psykologi, sociologi och filosofi och har utvecklat en egen identitet som samhällsvetenskaplig disciplin. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors liv och lärande i olika miljöer och fokuserar mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor.
  • Hur människor påverkas av, samt själva medverkar till, skapandet av de kulturer och samhällen de lever i.
  • Hur identiteter skapas och formas i sociala sammanhang.
  • Hur till exempel genus, klass, etnicitet, familj, generation, funktionsnedsättningar, arbete och fritid påverkar människors levnadsvillkor.
  • Demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
  • Innebörden av integration, segregation, likabehandling och diskriminering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

 

Pedagogiska teorier och praktiker, 100 poäng

Pedagogik är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde nära knutet till psykologi, sociologi och filosofi och har utvecklat en egen identitet som samhällsvetenskaplig disciplin. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors liv och lärande i olika miljöer och fokuserar mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupning i en eller flera pedagogiska teorier, till exempel Montessoripedagogik, Walldorfpedagogik och Freinetpedagogik, som ligger till grund för arbete i pedagogiska verksamheter.
  • Pedagogiska arbetssätt, praktiker och lärmiljöer.
  • Sambandet mellan pedagogiska förhållningssätt samt arbetssätt och lärande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

 

Pedagogiskt arbete, 200 poäng

Ämnet pedagogiskt arbete har sin grund i pedagogik och didaktik med tydligt fokus på lärandets praktik och tar sin utgångspunkt i den pedagogiska yrkesverksamhetens teori och praktik. Det behandlar arbetsuppgifter och yrkesroller samt verksamheternas roll i samhället.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av olika pedagogiska verksamheter, deras organisation och institutionernas roll i samhället.
  • Barns olikheter, deras förutsättningar och möjligheter för lärande och deltagande i olika situationer och aktiviteter samt innebörden av ett inkluderande arbetssätt.
  • Lekens betydelse för barns lärande och växande.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
  • Innebörden i de demokratiska och etiska värden som anges i styrdokumenten för verksamheterna.
  • FN:s konvention om barnets rättigheter.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
  • Förebyggande arbete för barnsäkerhet samt åtgärder vid barnolycksfall.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av pedagogiska verksamheter och aktiviteter.
  • Uppföljning, analys och dokumentation av barns lärande och växande. Metoder för att utvärdera på vilket sätt förskolan tillgodoser barns möjligheter att utvecklas och lära utifrån läroplanens mål och intentioner.

 

Pedagogiskt ledarskap, 100 poäng

Pedagogik är ett tvärvetenskapligt kunskapsområde nära knutet till psykologi, sociologi och filosofi och har utvecklat en egen identitet som samhällsvetenskaplig disciplin. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors liv och lärande i olika miljöer och fokuserar mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Ledarskap och organisationer utifrån olika teorier.
  • Hur individer, grupper och det sociala sammanhanget påverkar och påverkas av ledaren.
  • Ledarskap ur ett genus- och jämställdhetsperspektiv.
  • Ledarskap vid konflikter samt konflikthantering.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av olika aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.
  • Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för barns lärande och växande.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Samarbete i arbetslag och samverkan med andra yrkesgrupper och verksamheter samt med föräldrar.
  • Metodik för utvecklingssamtal.

 

Skapande verksamhet, 100 poäng

Ämnet pedagogiskt arbete har sin grund i pedagogik och didaktik med tydligt fokus på lärandets praktik och tar sin utgångspunkt i den pedagogiska yrkesverksamhetens teori och praktik. Det behandlar arbetsuppgifter och yrkesroller samt verksamheternas roll i samhället.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande.
  • Användning av bild och form, drama, dans och musik som redskap i pedagogiska sammanhang.
  • Olika metoder, tekniker och material för skapande aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.


Socialt arbete, 200 poäng

Ämnet socialt arbete är tvärvetenskapligt och har sin grund i socialvetenskap, sociologi, pedagogik och statsvetenskap. Det är också yrkesrelaterat och handlar om arbete som inriktas på sociala frågor och problem, deras konsekvenser och lösningar.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Innehållet i, bakgrunden till samt framväxten och organisationen av samhällets socialpolitik och socialt arbete.
  • Samhällets hantering av sociala frågor och problem.
  • Sociala myndigheter och ombudsmän, deras funktioner och roller i samhället.
  • Offentliga, frivilliga och privata sociala verksamheter, deras organisationer, innehåll och ideologier samt roller i samhället.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer för sociala verksamheter.
  • Bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik inom sociala verksamheter.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av uppgifter och aktiviteter inom sociala verksamheter.
  • Yrkesroll och ledarskap.
  • Kommunikation, samarbete och samverkan med människor i olika situationer.

 

Sociologi, 100 poäng

Ämnet sociologi behandlar sociala sammanhang och relationen mellan människan och samhället på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skapandet av samhällen, kulturer, identiteter, sociala processer och socialisation.
  • Sociala strukturer utifrån klass, genus, etnicitet, kultur och religion.
  • Sociala normer och kategoriseringar av människor.
  • Innebörden av integritet, social kontroll, segregering och marginalisering.
  • Diskriminering, jämställdhet och likabehandling.
  • Metoder för att kritiskt bearbeta information, till exempel källkritik.
  • Aktuella sociala frågor.

 

Specialpedagogik 1, 100 poäng

Ämnet specialpedagogik är tvärvetenskapligt och har utvecklats ur pedagogik med nära kopplingar till filosofi, psykologi, sociologi och medicin. I ämnet behandlas människors olika villkor för lärande och utveckling i samspel med det omgivande samhället. Det behandlar också arbetsuppgifter, yrkesroller och verksamheter inom funktionshinderområdet.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället.
  • Anpassning av arbetssätt och innehåll i verksamheter till både individers och gruppers olika behov och erfarenheter samt till situationen.
  • Specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang.
  • Människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet i olika situationer och aktiviteter.
  • Innebörden av olika begrepp, till exempel funktionsnedsättning, funktionshinder, normalitet, avvikelse, diagnoser, inkludering, exkludering, tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter på individ- och gruppnivå.
  • Alternativa kompletterande kommunikationssätt och vilken funktion och betydelse de har för människors delaktighet.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

 

Specialpedagogik 2, 100 poäng

Ämnet specialpedagogik är tvärvetenskapligt och har utvecklats ur pedagogik med nära kopplingar till filosofi, psykologi, sociologi och medicin. I ämnet behandlas människors olika villkor för lärande och utveckling i samspel med det omgivande samhället. Det behandlar också arbetsuppgifter, yrkesroller och verksamheter inom funktionshinderområdet.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Innehållet i, bakgrunden till och framväxten av organisationer, arbetssätt och olika insatser inom funktionshinderområdet.
  • Användande, utveckling och anpassning av specialpedagogiska arbetssätt och övriga hjälpmedel.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr insatser och verksamheter för människor med funktionsnedsättningar.
  • Lagar, andra bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik inom funktionshinderområdet.
  • Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter.
  • Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

 

Träningslära 1, 100 poäng

Ämnet träningslära har sin grund i humanbiologi och idrottsvetenskap. I ämnet behandlas hur kroppen påverkas av träning och fungerar i tränings- och motionssammanhang.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Anatomi och fysiologi med fokus på kroppens rörelseapparat, skelett, leder och muskler.
  • Närings- och kostkunskap för prestation och hälsa.
  • Betydelsen av återhämtning och vila för prestation, välbefinnande och hälsa.
  • Människors olika förutsättningar för fysisk aktivitet i olika situationer.
  • Motionsmiljöers betydelse för träning, motivation och prestation.
  • Träningsmetoder för till exempel uthållighet, styrka, rörlighet, koordination och koncentration.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av anpassade träningsprogram för såväl individer som grupper.
  • Metoder för att arbeta skadeförebyggande samt akut omhändertagande och grundläggande behandling av skada i samband med fysisk aktivitet.
  • Etiska normer och regler för träningsverksamhet.

 

Träningslära 2, 100 poäng

Ämnet träningslära har sin grund i humanbiologi och idrottsvetenskap. I ämnet behandlas hur kroppen påverkas av träning och fungerar i tränings- och motionssammanhang.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kroppens anatomi och fysiologi med fokus på energigivande processer.
  • Kroppens energiomsättning, näringsfysiologi, energibehov och energibalans utifrån tränings- och hälsoperspektiv.
  • Användande av kostregistrering och kostdataprogram.
  • Olika faktorers påverkan på individers upplevelse av fysisk aktivitet och träning.
  • Tränings- och motionsmiljöers betydelse för träning, motivation och prestation.
  • Träningsmetoder för till exempel uthållighet, styrka, rörlighet, koordination och koncentration.
  • Tester för att mäta fysiska kvaliteter, till exempel konditions- och rörlighetstester.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av träningsprogram för individer och grupper.
  • Skadeförebyggande träning samt enklare träningsprogram för rehabilitering, till exempel efter idrottsskada.

 

Ungdomskulturer, 100 poäng

Ämnet sociologi behandlar sociala sammanhang och relationen mellan människan och samhället på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Ungdomars levnadsförhållanden samt deras roll i samhället, och hur detta har förändrats.
  • Ungdomskulturers uppkomst, utveckling, kännetecken och uttryck ur ett historiskt och internationellt perspektiv.
  • Skapandet av subkulturer och identiteter med utgångspunkt i genus, etnicitet och klass.
  • Aktuella ungdomspolitiska mål, samhällets insatser och verksamheter med ungdomar.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

 

 

Till sidans topp